Wniosek o wypłatę bonu energetycznego można składać w terminie od dnia 1 sierpnia 2024 r. do dnia 30 września 2024r.
- osobiście w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jabłonnie w godzinach pracy Ośrodka
- w formie elektronicznej za pośrednictwem Portalu ePUAP http://epuap.gov.pl (jako pismo ogólne do urzędu)
- za pośrednictwem poczty polskiej
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego złożony po terminie tj. 30.09.2024r. pozostawia się bez rozpoznania.
Bon energetyczny jest świadczeniem pieniężnym przysługującym jednorazowo gospodarstwu domowemu jednoosobowemu, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2024r. poz. 323 i 858) za 2023r., zwanego dalej „przeciętnym dochodem za 2023r.”, nie przekraczała kwoty 2500 zł, oraz gospodarstwu domowemu wieloosobowemu, w którym wysokość przeciętnego dochodu za 2023r. na osobę nie przekraczała kwoty 1700 zł.
Przy ustalaniu prawa do bonu energetycznego brany jest pod uwagę dochód członków gospodarstwa domowego osiągnięty w 2023 r.
W przypadku gdy wysokość bonu energetycznego jest niższa niż 20 zł, bon nie przysługuje.
Bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 300 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
- 400 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
- 500 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
- 600 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
W przypadku gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U.z 2023 r. poz. 2496), do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu – w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust. 1 tej ustawy, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- 600 zł – gospodarstwu domowemu jednoosobowemu;
- 800 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 2 do 3 osób;
- 1000 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z 4 do 5 osób;
- 1200 zł – gospodarstwu domowemu wieloosobowemu składającemu się z co najmniej 6 osób.
Bon energetyczny za okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. jest wypłacany jednorazowo.
Termin rozpatrzenia wniosku - 60 dni od dnia prawidłowo złożonego wniosku.
Przyznanie bonu energetycznego nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu bonu zostanie przekazana na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. Jeżeli adres poczty elektronicznej nie został wskazany, informację będzie można odebrać osobiście w organie rozpatrującym wniosek. Nieodebranie informacji nie wstrzymuje wypłaty świadczenia.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku lub bez wymaganych dokumentów, osoba ubiegającą się o bon energetyczny zostanie wezwana do poprawienia wniosku lub uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Wnioskodawca może jednorazowo wystąpić do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o korektę wysokości przyznanego bonu energetycznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego bonu.
Szczegółowe informacje można uzyskać:
- pod numerami telefonów: 22 506-61-61, 22 506-61-65, 22 506-61-67;
Wzór wniosku
(plik .pdf do pobrania)